måndag 6 mars 2000

nionde veckan på pappaledigheten

Det föll rejält med snö i natt igen, så jag tog Nils Erik i pulkan på förmiddagspromenaden. Då kunde vi passa på att åka lite i backen utanför huset också. Han somnade sedan i pulkan på vägen hem, väl hemma lyfte jag över honom i vagnen och ställde ut honom på balkongen för fortsatt sömn. Han sover bra i det fria - två timmars middagslur blev det.
Till lunchen idag skulle han ha ketchup på potatismoset! Ketchupflaskan stod framme på bordet eftersom jag åt wienerkorv till mitt potatismos (när Nils Erik skall ha potatismos gör jag oftast dubbel portion så får jag min lunch enkelt samtidigt). Förra veckan bjöd Oscar honom på sitt potatismos som var smaksatt med ketchup, och uppenbarligen har han fått smak för det. Han pekade bestämt med gaffeln på ketchupflaskan och sade "dä!" Han fick en liten klick ketchup på maten och slevade i sig begärligt. Så ville han ha mer, och det slutade med att han fick en liten klick ketchup på varje sked med mat. Å andra sidan åt han upp varenda gnutta av lunchen idag, jag fick skrapa sista resterna ur tallriken innnan han var nöjd.
På eftermiddagen tog vi en promenad till Gubbängen. Jag hade ett brev till stadsdelsnämnden som skolchefen skall ha angående Oscars önskade skolval till sjuan. Jag tyckte jag kunde spara in portot och samtidigt få en promenad. Med vagnen denna gång, inte pulkan, det har hunnit töa en del under dagen. Nils Erik somnade igen, så på kvällen var han svår att få i säng. Han var på ett lysande skojhumör och jagade runt som en vilde innan han fick på pyjamasen och sedan fick sin flaska med välling. Fast inte somnade han av det, så han fick skrutta runt till nio innnan han visade trötthetssymptom. Men sedan somnade han ganska snabbt när mamma sjöng för honom.