Föreningen bil-sweden har i landets dagstidningar idag en kampanj att Sverige skall följa Tyskland, Frankrike och Italien och lämna en skrotpeng till den som skrotar sin gamla bil och köper en ny. Visserligen är en ny bil renare och säkrare än en äldre, men en rasande skillnad på en -97:a och en fabriksny bil tror jag inte på. Jag är övertygad om att de miljarderna skulle både spara mer energi, ge fler jobb och större livsglädje åt betydligt fler människor om man använde dem i upprustningsprojekt i boendemiljön. Det finns områden från 70-talet som är rejält nedgångna både tekniskt och socialt. Minns att det för 40 år sedan gjordes ett enormt investeringsprogram i bostadssektorn! Dags igen? Och många hus i miljonprogramsområdena är i betydligt sämre skick än min femton år gamla bil... (Huset på bilden tillhör inte miljonprogrammet...)
50 minuter sedan
Och i Dagens Nyheter idag söndag 12 april läser jag en notis av Sverker Lenas som säger apropå den ökande mängden miljöbilar i huvudstadstrafiken: "Trots att många samveten säger motsatsen behöver en Toyota Prius inte vara skonsammara mot klimatet än en tio år äldre standardbil. Vad bilhallens försäljare inte berättar är att själva tillverkningen står för en ansenlig del av bilens totala utsläpp av växthusgaser, kanske så mycket som fem ton koldioxid. Enligt miljöskribenten Fred Pearce tar det mer än ett decennium innan en ny bensinsnål bil blir mer "miljövänlig" än en gammal bil (räknat på Europasnittet 1650 mil per år). Och då är det väl dags att byta bil igen? Det är därför billobbyns kampanj att införa en skrotningspremie enligt tysk modell leder fel."
SvaraRadera