tisdag 25 januari 2000

Första orden

Idag har han första gången upprepat ord efter mig. "Pappa - mamma" flera gånger. "Oscar" försökte han också med, det lät som "whosss". Men när jag nu på eftermiddagen försöker få honom att säga "pappa" och "mamma" igen vill han inte.
Efter lunch idag skulle jag ta mig en kopp te och en bulle. Just när teet var klart hörs det "krasch" från hörnskåpet i köket. Då har Nils Erik rivit ut en tillbringare som går i tusen bitar. Snabbt upp med honom i barnstolen, plocka upp de största glasbitarna och hämta dammsugaren för att suga upp alla de små bitarna. (Glad var jag då att jag redan torkat upp matresterna efter lunchen så jag slapp få glasflisorna i syltkluttarna på golvet.) När allt glas var borta skulle jag sätta ner honom på golvet igen - då har han storbajsat i barnstolen. Ut i badrummet, av med kläder och blöja, duscha hela killen och så ny blöja och nya kläder. Sedan spola av barnstolen och skura den. När jag åter sätter mig för att dricka mitt te var förstås teet kallt och bullen torr.... Så kan det vara att vara hemmapappa.
Promenaden idag gjorde vi i Cedergrenska parken i Stocksund. Vi hade gjort en inköpsresa till Åkersberga, och på hemvägen tänkte jag vi skulle titta in i tornet och äta medhavd barnlunch och dricka kaffe och smörgås - men det visade sig bara vara festvåning och inget fik alltså. Men parken var fin med snö på granarna, en riktig naturpromenad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar