lördag 26 februari 2000

Flera ord

Idag har varit en nästan-inte-äta-något-alls-dag. Frukosten gick bra, det brukar den göra. Lördagar får han grötfrukost som omväxling mot filmjölken. Men lunchen åt han bara några smakbitar av innan det var stopp.
Efter lunch åkte Lisa till stan för sin kurs som hon har på lördagar och Nils Erik och jag gick ut för att åka pulka. Första gången! (Oscar ville inte följa med, han satt hellre hemma framför datorn.) Jag drog Nils Erik lite fram och tillbaka i pulkan först, han såg lite förvånad ut att vara så nära snön. Sedan fick han åka lite i backen utanför huset. En vända åkte jag med honom, det gick lite mera undan. När vi kommit ner och jag rest mig tog Nils Erik tag i pulkans dragsnöre, höll upp det mot mig och sade "dä!". Han gillade uppenbarligen att åka, så jag drog honom upp igen och han fick åka några gånger till ensam. En gång i vändningen från upp-åkning till ned-åkning råkade pulkan välta och han fick närkontakt med snön, på näsan och på kinderna. Oväntat kallt var det nog, lite gnöl, men det gick över när jag borstat bort snön och han fick åka nerför backen igen.
Hemma igen åt han en banan till mellanmål. Den gick ner. Men middagen senare var också bara ett par tuggor och sedan vända bort huvudet och försöka slänga ned tallriken (tallrik med sugfot rekommenderas varmt - sparar mycket golvarbete!) Inte ens kvällsvällingen drack han upp. Nåja, han har varit sådan förut, imorgon äter han väl desto bättre.
Han har lärt sig säga ett ord idag! Gurka! "Go-ka!" Det kom spontant från honom idag när vi öppnade svalen och han såg en gurka ligga där på en hylla. Sedan sade han "go-ka" både för banan, morot och gurka - men ändå! Han har upprepat ordet gurka förut efter att jag sagt det, men detta är första gången ett ord kommer självständigt!