onsdag 23 februari 2000

Idag har jag varit sjuk. Jag vaknade tidigt i morse ur en mardröm där jag stod på någon liten avsats och höll mig i något handtag medan en flod av jättestora mynt och sedlar spolade runt mig och drog mig neråt. Enkronor stora som dasslock virvlade förbi huvudet och hotade slå ihjäl mig. Vaknade svettig och med magvärk (jag får ofta ont i magen när jag blir nervös). Lyckades somna om, men vaknade strax igen ur en ny mardröm med ekonomiskt tema; det ramlade in kuvert efter kuvert genom brevinkastet och när jag öppnade dem innehöll de räkningar som jag glömt bort. (Visserligen är ekonomin mycket ansträngd, men att problemen skall förfölja en in i drömmen tycker jag är lite onödigt....)
Sedan har jag legat hela dagen med magvärk och allmän sjukkänsla och försökt vila och sova mest. Lisa har varit hemma med Nils Erik och var med honom på småbarnssången också. Nu på kvällen känner jag mig ganska bra, magvärken är i stort sett borta efter en kur med dofilus, blåbärssoppa och magmassage. Men svag är jag fortfarande och lymfkörtlarna är svullna, så det verkar vara en infektion i kroppen. Vi får se hur det utvecklas.
Nils Erik är iallafall frisk och stark och pigg. Han har haft en sådan dag när han äter väldigt lite, han har det ibland. På kvällen gröt, blåbärspure och mjölk som han brukar äta friskt av. Men efter bara några skedar var det stopp. Fick jag äta upp det istället, det passade mig utmärkt förstås. Kvällsvällingen fick han hos mig, det orkade jag med. Och sedan somnade han i min famn.