måndag 21 februari 2000

Sjunde veckan på pappaledigheten


Tidigt upp idag igen. Nils Erik sover gott hela nätterna och långt in på morgonen, så för att komma upp kl 7 måste man väcka honom. Välling och sedan ordentlig påklädning, -7 grader i Farsta i morse. Vi skulle till Edboskolan i Trångsund för ett studiebesök med storebror Oscar och hans kompis Mattias. Den skolan blev deras favorit inför valet till årskurs 7; nybyggd och fräsch skolmiljö och ett mycket trevligt mottagande. Nu gäller det bara att Stockholms kommun går med på att skolpengen följer eleverna över kommungränsen till Huddinge.
Fika i Skogås centrum blev det förstås innan vi åkte hem. Sova förmiddag på pendeltåget. Lunch med storebror och med Mattias och sedan hjälpa pappa i tvättstugan. Idag skruvade jag fast locket till golvbrunnen, annars låter han inte bli den. Knappar av alla slag älskar han, så att stänga av varmmangeln när jag använder den tycker han är roligt. Det gör nu inte så mycket, den är lätt att sätta på igen, värre är det när han trycker på "ej förtvätt"-knappen på tvättmaskinen när jag valt förtvätt. Då hoppas det momentet blixtsnabbt över och maskinen går vidare till huvudtvätt direkt. På diskmaskinen i köket brukar jag ta bort vredet så han inte skall vrida förbi diskning eller sköljning, men på tvättmaskinen finns inte den möjligheten. Jag försökte få honom på andra tankar genom att ta med hans boll och byggkoppar istället; han tycker det är roligt att lägga saker i tvättvagnen, och det tog en stund att få i alla de grejorna.